Den här texten är ett budskap baserat på en predikan.

Det som är dolt för människors ögon

Oftast när vi tänker på sådant som sker i det fördolda tänker vi på synd.
På våra svagheter och våra fall – sådant vi försöker dölja för andra människor, men som Gud ändå ser.

Men idag vill jag tala om något annat.

Jag vill tala om de goda saker vi gör.
För även där gäller samma sanning:
Gud ser allt – och han ser inte bara våra handlingar, utan också motiven bakom dem.


Gud ser mer än våra handlingar

Bibeln säger:

”Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag bara ekande brons eller en skrällande cymbal…” (1 Kor 13)

Den här versen och de som följer efter den
läses ofta vid bröllop, när man talar om kärlek och hur makar ska behandla varandra.

Men den här texten handlar inte bara om äktenskap.
Den gäller alla våra relationer med andra människor – både med troende och icke-troende, både med dem som älskar oss och med dem som inte gör det.

Samtidigt vill jag idag inte fokusera på hur kärleken ska vara.
Jag vill i stället rikta uppmärksamheten mot början av texten.

Där finns något mycket starkt:

Du kan ha andliga gåvor.
Du kan göra stora saker.
Du kan till och med ge upp allt.

Men om det inte kommer ur rätt motiv – ur kärlek –
så har det inget värde.


Gud känner våra motiv

Bibeln säger:

”Han ska kasta ljus över det som är dolt i mörkret och avslöja hjärtats avsikter…” (1 Kor 4:5)

Vi tjänar en allsmäktig och allvetande Gud.
Han är större än vi kan föreställa oss.

Han känner ditt liv bättre än du själv gör.
Han vet allt som är dolt.
Allt som ingen annan människa ser.

Och han känner motiven i ditt hjärta.

Inte bara vad du gör –
utan varför du gör det.

Många vittnar om upplevelser nära döden, där de beskriver hur deras liv blev helt blottlagt inför Gud.
Inte bara varje handling – utan också varje motiv bakom handlingen.

Detta visar något viktigt:
För Gud är inte bara handlingen avgörande – utan hjärtat bakom den.


Lev med evigheten i perspektiv

Jesus säger:

”Akta er för att utöva er rättfärdighet inför människor för att bli sedda av dem…” (Matt 6)

Det är så lätt att leva för människors uppskattning.
Att vilja bli sedd, bekräftad och erkänd.

Men Jesus säger:
Om det är din drivkraft – då har du redan fått din lön.

Därför behöver vi ställa oss en viktig fråga:
För vem gör jag det jag gör?

Lev ditt liv i ljuset av evigheten.
Låt det inte vara viktigast vad människor tycker.

Det viktigaste är alltid:
Hur ser Gud på det?

För han ser inte bara det som är synligt –
han ser också motivet bakom.


Gör allt av hjärtat

Bibeln säger:

”Vad ni än gör, gör det av hjärtat, som för Herren och inte för människor.” (Kol 3:23)

Om du tänker på lönen i himlen – den som både Jesus talar om och Paulus skriver om –
då förändras perspektivet.

Då handlar det inte längre om att imponera på människor,
utan om att leva inför Gud.

Gör allt av hjärtat.
Och han som känner ditt hjärta
ska också löna dig i evigheten.


Religion eller relation?

När fariséerna frågade Jesus vilket bud som var det största, svarade han:

”Du ska älska Herren din Gud… och din nästa som dig själv.” (Matt 22)

I det svaret finns en avgörande skillnad.

Religion handlar om regler.
Om vad du måste göra för att bli accepterad.

Men det Jesus visar är något helt annat.

Gud söker inte först och främst prestation –
han söker relation.

En relation som bygger på kärlek.
Kärlek till Gud.
Och kärlek till människor.

När kärleken finns där på djupet
behövs inte regler på samma sätt.

För om du verkligen älskar
vill du inte såra eller bedröva den du älskar.


En enkel bön

Därför har jag en enkel bön som jag ofta återkommer till:

Jag älskar dig, Herre –
men hjälp mig att älska dig ännu mer.

Och det är också min önskan för dig.

pastor Arek Bialon